به گزارش شهرآرانیوز؛ چهارده روز به بازگشایی مدارس باقی مانده است، اما اولیای دانشآموزان مانند سالهای گذشته هنوز دغدغه سرویس مدارس را دارند. امسال قرار است در یک برنامه نظاممند صفرتاصد کار سرویسدهی دانشآموزان بر عهده سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد باشد. در حقیقت با این کار سازمان تاکسیرانی متولی واحدی برای حمل ونقل دانشآموزی است. بااینحال ابهاماتی نظیر کموکیف سرویسدهی و نحوه انتخاب رانندگان، چگونگی سرویسدهی و مبلغ محاسبه هزینهها پیش روی اولیاست.
سامانه «سپند» با هدف مدیریت یکپارچه تقاضای سرویس دانشآموزان، از ابتدای خرداد امسال فعالیت رسمی خود را کلید زد. با حضور این سامانه قرار شد تا همه خانوادههای متقاضی استفاده از سرویس مدرسه در بستر این سامانه درخواست خود را مکتوب به ثبت برسانند تا در یک نظام یکپارچه تعداد متقاضیان، محل تحصیل و زندگی آنها ثبت شود و در ادامه تقسیم کار و تخصیص سرویس به محصل رقم بخورد.
تمامی این اتفاقات در بطن خود آرامش خاطر را برای اولیا در پی داشت، اما با توجه به اینکه کمتر از دو هفته تا بازگشایی مدارس باقی مانده است این روزها پرسش و دغدغه تعداد زیادی از خانوادهها این است که امسال چگونه قرار است سرویس به هر دانشآموز تعلق بگیرد؟ علاوه بر آن نحوه عملکرد راننده نیز چطور ارزیابی میشود؟ سؤالات دیگری نظیر آنکه آیا شرکتهای اینترنتی جابهجایی مسافر نیز وارد این موضوع شدهاند یا خیر؟ یا تکلیف جاماندگان ثبتنام چیست؟
از دیگر پرسشهایی است که والدین درباره سامانه سرویس مدارس میپرسند. بر همین اساس و در گفتوگویی مفصل با مرتضی چایچی مطلق، مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد، تمامی سؤالات پرتکرار شهروندان را در حوزه سرویس مدارس مطرح کرده و پاسخ گرفتهایم.
با نزدیک شدن به فصل پاییز و شروع سال تحصیلی جدید یکی از دغدغههای مهم والدین موضوع ایاب و ذهاب فرزندانشان است. تلاش میکنیم مأموریت جدیدی که امسال به شهرداری سپرده شده است به نحو احسن انجام شود. بر اساس آییننامهای که در سال گذشته تصویب و ابلاغ شد این مأموریت از امسال به شهرداری محول شد.
بر اساس آییننامه جدید، اطلاعات تقاضا در سامانه پایش ناوگان دانشآموزی (سپند) ثبت میشود؛ بنابراین تمامی اقدامات برای ثبتنام و درج اطلاعات از طریق همین سامانه است. شهروندان باید بدانند این سامانه کشوری است بدین معنا که سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای آن پیشبینی لازم را انجام داده است. به عبارت دیگر تمام شهرداریهای کشور از این سامانه برای ارائه خدمات حملونقل دانشآموزی استفاده خواهند کرد.
آدرس سامانه در اینترنت قابل جستوجوست. در حقیقت در زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه ثبتنام انجام میشود. ثبت محل شروع سفر دانشآموز (منزل) تا مدرسهای که قرار است برود و نیز ثبت اطلاعات دانشآموز و ولی دانشآموز در سامانه مورد نیاز است. اگر کد مدرسه را والدین به منظور ثبت در سامانه نداشتند، میتواند بر اساس مکان نمای داخل سامانه مکان ثبتنام را کامل کنند در این مرحله از ثبتنام هیچ هزینهای قرار نیست پرداخت شود.
ثبت اطلاعات در سامانه سپند برای ما بسیار مهم است چرا که در گام بعدی بر اساس این تعداد دانشآموز ثبتنام شده قرار است تعداد ناوگان تعیین شود و سپس بر اساس نواحی آموزشی تخصیص یابد.
آخرین زمانی که از سوی اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور اعلام شد تا پایان دهم شهریور بود، اما شهروندان بدانند هنوز در حال پیگیری هستیم تا در بازه زمانی دیگری ثبتنام تمدید شود. چون قرار است بعد از ثبتنام تأمین و تخصیص ناوگان به این سفرهای دانشآموزی صورت پذیرد. باید پیش از شروع سال تحصیلی هر کدام از اولیای دانشآموز بدانند کدام سرویس قرار است فرزندشان را جابهجا کند.
شورای اسلامی شهر در مورد نرخها تعیین تکلیف خواهد کرد و به احتمال زیاد تا آخر شهریور نرخها نهایی خواهند شد.
تا آخرین زمان ثبتنام در سامانه، نزدیک به ۶۰هزار رکورد ثبت شده در سامانه سپند داشتهایم. برآورد ما این است که در شهر مشهد حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تقاضا برای سرویس مدرسه وجود داشته باشد بنابراین چیزی که تا الان در سپند ثبت شده است بالای ۹۰ درصد خانوادههایی که نیاز به سرویس داشتهاند ثبتنام کرداند.
با توجه به درخواستهای مردمی گواهی صلاحیت شهرداری برای شرکتهای مجری و راننده صادر خواهد شد و رانندگان آموزش خواهند دید. رانندگان مراحل گزینش و پایش نیز دارند. در عین حال در زمان و لحظه اجرا نیز بر کار سرویسها نظارت خواهیم داشت. با این حال اولیا هرگونه شکایت، انتقاد و پیشنهاد را میتوانند از طریق سامانه سپند اعلام و ثبت کنند.
تمام کارها بر اساس سامانه است، تلاشمان این است که نسخه تلفن همراه سامانه سرویس مدارس در دسترس والدین قرار بگیرد. اینکه خودرو مقابل منزل قرار بگیرد و در ابتدای صبح بوق بزند تا دانشآموز پایین بیاید درست نیست به همین دلیل مقرر شده نرمافزار روی گوشی نصب شود و اولیا مطابق آنچه که اکنون در تاکسیهای اینترنتی موجود است متوجه روند طی مسیر راننده باشند.
حتی بدانند چند دقیقه دیگر راننده سرویس در منزل یا مدرسه است و همه چیز را آنلاین رصد کنند. اینگونه ولی دانشآموز لحظه به لحظه میتواند دانشآموز را رصد کند و هر لحظه موقعیت مکانی فرزندش را ببیند.
در سالهای پاندمی کرونا به دلیل برگزاری مجازی کلاسها، ناوگان سرویس مدارس به صورت کامل پراکنده شد و رانندگان این بخش جذب سرویسهای موازی مثل اسنپ و تپسی و سرویس ادارات شدند. طبیعی است که بازسازی مجدد ناوگان مشمول زمان شود به همین دلیل در سال ۱۴۰۰ با ۷۰% کمبود و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۳۰% و در سال ۱۴۰۲ با کمبود حدود ۱۰% خودرو روبهرو بودیم.
البته مسئولیت اجرای سرویس مدارس در سالهای گذشته با آموزشوپرورش بود؛ بنابراین سازمان تاکسیرانی صرفا وظیفه انتخاب و معرفی شرکتها را به عهده داشت. با این همه در تأمین ناوگان همکاری داشت و طرحهای ابتکاری خوبی نیز در این زمینه به اجرا گذاشت از جمله سرویس اشتراکی والدین، که سبب رفع مشکل کمبود خودرو سرویس مدارس شد.
تأخیر در توزیع شرکتها در سال گذشته نیز در رویارویی با کمبود ناوگان بیتأثیر نبود. ما امیدواریم با ارسال سریعتر آمار تقاضا امسال، عملیات پایانی مراحل پیشاجرا سریعتر انجام شود.
در فراخوان متقاضیان ارائه خدمات حمل و نقل دانش آموزی، تعداد ۶۵ شرکت مشارکت داشتند از این تعداد ۵۳ شرکت بر اساس شاخصههای کمی تعریف شده انتخاب شدند. برآورد تعداد خودرو وابسته به میزان تقاضاست. برآورد ما بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ خودروست که حدود ۱۸۰۰۰ تا ۱۹۲۰۰ سرویس را انجام خواهند داد. تعداد دانشآموزان سرویسها، بین ۷۰ تا ۷۷ هزار نفر برآورد میشود.
بستر همکاری کلیه شبکههای حملونقل هوشمند مسافر برای در امر حملونقل دانشآموزی فراهم است ولی تا این لحظه درخواست همکاری دریافت نکردهایم. البته سرویس مدارس به دلیل پیچیدگیهای اجرایی هنوز به صورت عملیاتی در شبکههای اینترنتی پیادهسازی نشده است. ما آمادگی داریم در صورت درخواست این شبکهها در تنظیم الگوریتمهای اقتصادی و عملیاتی همکاری داشته باشیم.